MÓJ TALERZYK – MOJA SPRAWA – samodzielność to zabawa!
Samoobsługa podczas posiłków wspiera:
*zdrowy rozwój fizyczny – dzieci uczą się jeść zgodnie z potrzebami, regulować porcje, próbować nowych smaków,
*rozwój psychospołeczny – buduje poczucie sprawczości, pewności siebie, samodzielności,
*kompetencje społeczne – współdziałanie przy stole, czekanie na swoją kolej, dzielenie się porcjami.
*zdrowe nawyki – utrzymywanie higieny, kultura jedzenia, dbanie o porządek.
Zakładane efekty dla dzieci
dziecko samodzielnie nakłada jedzenie adekwatnie do swoich potrzeb,
dziecko korzysta ze sztućców i naczyń,
dziecko nalewa napoje z małych dzbanków,
dziecko potrafi ocenić, ile potrzebuje zjeść,
dziecko odnosi naczynia i dba o porządek,
dziecko zna zasady higieny przed i po posiłku,
dziecko podejmuje próby jedzenia nowych produktów,
dziecko potrafi jeść w spokojnej atmosferze, w tempie dostosowanym do siebie.
Codzienna praktyka
*zachęcanie do samodzielności, bez wyręczania,
*spokojne tempo posiłku,
*chwalenie wysiłku, nie tylko efektu,
*uczenie sprzątania po sobie.
Oczekiwane rezultaty dla całej społeczności
*wzrost samodzielności dzieci,
*zmniejszenie niechęci do nowych potraw,
*budowanie pozytywnego stosunku do jedzenia,
*utrwalanie zdrowych nawyków żywieniowych,
*tworzenie kultury wspólnego, spokojnego posiłku.
„MÓJ TALERZYK – MOJA SPRAWA – samodzielność to zabawa”
samoobsługa podczas wszystkich posiłków (od śniadania do podwieczorku)
Grupa I ŚLIMACZKI – cały tydzień wszystkie posiłki od poniedziałku do piątku
Grupa IINIEDŹWIADKI– bez samoobsługi w I semestrze 2025/2026
(grupy III- VI - 1x w tyg. wszystkie posiłki)
Grupa III JEŻYKI - środa
Grupa IV MRÓWECZKI - wtorek
Grupa VWIEWIÓRKI- czwartek
Grupa VI SÓWKI - poniedziałek
