Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

OGRÓD PIĘCIU ZMYSŁÓW

Koordynatorki: Pani Agnieszka Michalska, Pani Agnieszka Kunicka

Nazwa zadania:
„Utworzenie punktu dydaktycznego pn. „Ogród pięciu zmysłów” w Przedszkolu Integracyjnym nr 6 „Pod Świerkami” w Łowiczu”- zadanie dofinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi

Link do strony WFOŚiGW w Łodzi

Koszt całkowity zadania: 71.600,00 PLN

Wysokość oraz forma dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 60.000,00 PLN, dotacja

Opis zakresu projektu:
W przedszkolu utworzono punkt dydaktyczny na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej.
Opisywany punkt dydaktyczny znajduje się po lewo za budynkiem przedszkola między kasztanowcem a wierzbą płaczącą. Miejsce to sąsiaduje z urządzeniem rekreacyjnym „Pociąg” i jest przy ogrodzeniu przedszkola usytuowanym od ulicy Katarzynów.
Głównym założeniem edukacyjnym punktu jest poznawanie przyrody poprzez pięć zmysłów: wzrok, dotyk, słuch, węch, smak. Przyroda bowiem proponuje nam wiele możliwości poznania jej właśnie od tej strony.
Dzieci w poszczególnych częściach punktu będą chłonąć naturę zmysłami. Będą patrzyły np. na nasadzenia przez pryzmat kolorowych szkiełek, obejrzą kolorowe kwiaty i krzewy, trawy. Będą mogły przejść boso po ścieżce sensorycznej ułożonej ze skarbów natury. Poznają właściwości rezonansowe drewna, dendrofon bowiem pokaże im, jak przewodzi ono dźwięki. Posłuchają szumu traw. Przedszkolaki będą wąchać aromatyczne kwiaty, zioła, smakować agrest, porzeczki, borówki. Poprowadzą hodowlę nowalijek.
Pomysł ten ma swoją przyczynę. Wiele dzieci, zarówno zdrowych jak i tych z niepełnosprawnościami ma bowiem problemy z tradycyjnym poznawaniem świata. Dając możliwość badania otoczenie za pośrednictwem zmysłów, pobudzimy ich ciekawość, ukształtujemy ich wyobrażenie o najbliższym otoczeniu, pozwolimy im poznać i doświadczać rzeczy, o których istnieniu nie wiedzą. Kanał sensoryczny jest niezwykle ważny podczas przyswajania wiedzy i poznawania świata. Badacze udowodnili, że dzieci utrzymujące częsty kontakt z przyrodą w aspekcie wielozmysłowym są dużo zdrowsze, ich społeczne interakcje są głębsze i ich uczenie się jest efektywniejsze.

Opis atrakcji edukacyjnych w punkcie dydaktycznym:
W centralnej części punktu stoi ALTANA- miejsce odpoczynku, edukacji, odkrywania świata przyrody. Z altany wszystkie pięć części punktu dydaktycznego będą doskonale widoczne. Mało tego- po delikatnej miękkiej trawie będzie można dotrzeć do każdego z tych pięciu zakątków. Poszczególne części rozchodzą się od altany i tworzą pięć niezależnych enklaw.
1. Zakątek SMAK jest miejscem, w którym posadzone są jadalne KRZEWY OWOCOWE: borówki, porzeczki i agrest. W DREWNIANYCH DONICACH są posadzone ZIOŁA: mięta, tymianek, melisa, lubczyk, rozmaryn. W zakątku jest również tzw. SEKTOR WARZYWNY. Dzieci będą miały możliwość obserwowania, jak z nasionka wyrasta roślina, którą trzeba długo pielęgnować, aby można ją było zjeść. Oprócz wszystkim dobrze znanych krzewów owocowych i warzyw ciekawym pomysłem będzie wprowadzenie KWIATÓW JADALNYCH: stokrotka pospolita, mniszek lekarski, bratek ogrodowy, nagietek lekarski. Wszystko, co dzieci wyhodują w ogródku- będą mogły konsumować, aby zmysł smaku zadowolić. Poznają też wartości odżywcze poznanych przedstawicieli flory.
2. Zakątek WZROK został stworzony aby cieszyć oko, posadziliśmy w nim ROŚLINY: różanecznik - różne kolory, brunera wielkolistna- różne odmiany, funkia - różne odmiany, żurawka- różne odmiany, hortensja krzewiasta „Annabelle”. To tu popatrzymy na te rośliny- gołym okiem i przez pryzmat kolorowych szkiełek. Wśród roślin dzieci będą eksperymentować z dźwiękiem, ruchem i światłem z zestawem srebrnych kul o błyszczącej powierzchni zniekształcającej odbicia, co fascynuje i bawi dzieci. Rośliny odkrywane i oglądane w delikatnych odbiciach kul są ciekawe, w tych lustrzanych dźwiękowych kulach widać zarys liści, kwiatów. Kule są szczególnie polecane dzieciom z zaburzeniami integracji sensorycznej oraz małym naukowcom. TABLICE EDUKACYJNE pomogą poznać przedszkolakom gatunki roślin cieniolubnych, które będą rosły w tym zakątku oraz motyli.
3. Zakątek SŁUCH- idąc po trawie zatrzymamy się tuż prze DENDROFONEM. DENDROFON to gra terenowa. Celem edukacyjnym konstrukcji jest poznanie właściwości rezonansowych drewna i tego, jak pochłania i przewodzi dźwięki. W tym zakątku będą rosły TRAWY o bardzo dużych walorach dekoracyjnych. Dzięki swoim delikatnym pióropuszom rozjaśniają ogród, doskonale wkomponują się w jego zielone wnętrze. Stworzą wspaniały kolorystyczny pejzaż ale głównym ich zadaniem w tej części punktu dydaktycznego będzie kojący zmysły szum. Wśród traw posadziliśmy inne piękne ROŚLINY- jeżówka purpurowa, rudbekia trójklapowa, sosna górska „Pumilio”, irga Dammera „Major”. Wygodne SIEDZISKO POD DRZEWEM pozwoli milusińskim przysiąść i posłuchać śpiewu przylatujących do ogrodu PTAKÓW w różnych porach roku, przygotujemy bowiem dla nich KARMNIK I BUDKĘ. Ci mieszkańcy ogrodu są twórcami najpiękniejszych dźwięków natury jakie są dostępne dla naszych uszu.
4. Zakątek DOTYK to miejsce, w którym znajduje się „ŚCIEŻKA ZMYSŁÓW” czyli przyrząd edukacyjny uczący przez dotyk. Dziecko kolejne etapy zabawy pokonuje przechodząc po nim gołą stopą. Każdy element wypełniony jest innym materiałem, dzięki czemu dziecko pokonując ścieżkę ma urozmaicone doznania dotykowe. Podłożem jest materiał pochodzenia naturalnego np. szyszki świerkowe, szyszki sosnowe, igliwie, kora, piasek, otoczaki, liście, kłody. Dalej dzieci napotkają różne rośliny: rozplenica japońska, piwonia chińska - różne odmiany, mikołajek płaskolistny i wiele innych. To tu przedszkolaki będą mogły dotknąć rękoma tych roślin, ocierać się, przemykać między nimi. Poznają te gatunki.
5. W zakątku WĘCH dominuje roślinność, która wabi dzieci wonią zapachową (lilia, szałwia omszona, liliowiec ogrodowy „Stella d'Oro”, lawenda wąskolistna). Pięknym tłem dla tych kwiatów są GRY PUZZLE „CHABER/MAK/LAWENDA/RUMIANEK”. Dzieci będą mogły ułożyć z elementów te kwiaty. Zakątek WĘCH będzie miejscem obserwacji przyrodniczych, doznań zapachowych, prac ogrodowych. Dzieci będą korzystać z dobrodziejstw swego rodzaju aromaterapii. Posadzone są dlatego jeszcze kolejne rośliny o intensywnym zapachu LILAK POSPOLITY I JAŚMINOWIEC WONNY. Wszystkie pachnące i kolorowe rośliny będą przyciągać owady- motyle, pszczoły, biedronki. Będzie można je obserwować dzięki ŁAWECZCE usytuowanej naprzeciwko rabaty zapachowej. DLA MOTYLI przygotowane są DOMKI aby na stałe zagościły one w naszym ogrodzie.

  • Zajęcia w punkcie dydaktycznym odbywać się będą w formie edukacyjnych zajęć terenowych dla dzieci ze wszystkich grup wiekowych w przedszkolu. Planujemy zaprosić też koleżanki i kolegów z innych przedszkoli łowickich. Chcemy pokazać także punkt rodzicom.
  • Praca w punkcie dydaktycznym będzie polegała na realizacji zajęć dydaktycznych w poszczególnych grupach wg założeń zawartych w programie autorstwa Pani Emilii Żebrowskiej- dyrektora przedszkola oraz nauczycielek przedszkola- Pani Agnieszki Michalskiej oraz Pani Agnieszki Kunickiej. Zajęcia planowane są w okresie od września 2023 r. do grudnia 2023 r. Logo punktu dydaktycznego zaprojektowała psycholog przedszkolna Pani Justyna Matyaszek- Dubielak.

Dziecko w punkcie dydaktycznym:
za pomocą zmysłów potrafi obserwować i poznawać świat przyrody, chętnie podejmuje działania związane z pielęgnacją i przeprowadzeniem nowych nasadzeń, poznaje gatunki drzew, kwiatów, krzewów, bylin, owadów, ptaków, innych zwierząt, potrafi wyjaśnić, jakie znaczenie dla naszego życia mają pszczoły, biedronki, motyle, ważki, mrówki, motyle, relaksuje się na łonie natury, poznaje różne zjawiska atmosferyczne- deszcz, wiatr, szadź, szron, śnieg, dostrzega zmiany w wyglądzie roślin, owadów, potrafi posługiwać się lupą i mikroskopem, dostrzega piękno otaczającej przyrody np. barwy, kształty, zapachy, odgłosy, zjawiska atmosferyczne.

Każda grupa przedszkolna realizująca zajęcia terenowe z edukacji ekologicznej i przyrodniczej otrzyma "Mini- przewodnik" z opisem części dostępnych w punkcie dydaktycznym. Części puntu mogą być odkrywane niezależnie, bez konieczności utrzymania kolejności eksplorowania poszczególnych elementów. Każda grupa zabierać będzie ze sobą materiały potrzebne do prac ogrodowych i obserwacji- lupy, mikroskopy, grabie, szpadle, konewki itp.

Proponowane zagadnienia programowe/tematy zajęć w punkcie dydaktycznym:

  • Coś słyszę, coś czuję, coś widzę- zjawiska atmosferyczne czterech pór roku.
  • Rośliny czterech pór roku w naszym ogrodzie.
  • Owady- mieszkańcy naszego ogrodu- zobacz, posłuchaj, dotknij, chroń.
  • Mały hodowca- co wyhodujemy chętnie posmakujemy i zjemy.
  • Poznaję ogród pięciu zmysłów.
  • Dendrofon- właściwości rezonansowe drewna.
  • Kolorowe obserwacje fauny i flory.
  • Kto to taki- słyszę ptaki.
  • Przyrodę pod świerkami poznajemy wszystkimi zmysłami- zajęcia otwarte dla rodziców.

OGRÓD PIĘCIU ZMYSŁÓW na lowicz24.eu

OGRÓD PIĘCIU ZMYSŁÓW NA STRONIE MIASTA ŁOWICZA LOWICZ.EU

Uroczyste podsumowanie konkursu

W czwartek 14 grudnia 2023 r. podsumowaliśmy konkurs plastyczny w ramach punktu dydaktycznego OGRÓD PIĘCIU ZMYSŁÓW. Było to też symboliczne zakończenie zajęć w Ogrodzie. Dzieci otrzymały konfiturę owocową, opowiedziały, co najbardziej lubią w Ogrodzie. Pani Dyrektor podziękowała też Koordynatorkom i Autorkom punktu.

Mróweczki- „Coś słyszę, coś czuję, coś widzę”

Korzystając z aury za oknem przedszkolaki z grupy Mróweczki w Ogrodzie Pięciu Zmysłów podziwiały i poznawały właściwości śniegu czyli opadu atmosferycznego w postaci kryształków lodu o kształtach głównie sześcioramiennych gwiazdek łączących się w płatki.

Ogród Pięciu Zmysłów otulony szronem!

Nasz nowy ogród- Ogród Pięciu Zmysłów pokrył się szronem. Pokazał nam się w szarościach i bielach zimy. Dzieci też uczyły się oglądać i doceniać jego piękno w takim wydaniu. Poznały szron czyli osad atmosferyczny tworzący kryształki lodu na powierzchniach poziomych lub lekko pochylonych, jak trawa czy liście.

Dendrofon- właściwości rezonansowe drewna.Zajęcia w Ogrodzie Pięciu Zmysłów- Wiewiórki!

Dzieci z grupy Wiewiórki pod okiem Cioci Joli poznawały nową pomoc dydaktyczną w Ogrodzie Pięciu Zmysłów- dendrofon! Ta ciekawa gra terenowa polega na wydobywaniu nietypowych dźwięków z dobranych pod względem akustycznym fragmentów różnorodnych gatunków drzew. Popatrzcie!

ROŚLINY CZTERECH PÓR ROKU- zajęcia Mróweczek w Ogrodzie Pięciu Zmysłów!

Paleta barw w „Ogrodzie pięciu zmysłów”- „Mróweczki” odwiedziły ogród pięciu zmysłów w celu obserwacji roślin czterech pór roku. W toku bezpośredniej obserwacji przedszkolaki dostrzegały zmiany zachodzące w wyglądzie roślin, bogactwo barw liści, traw, różne odcienie zieleni, żółci i brązu.