OGRÓD PIĘCIU ZMYSŁÓW
Koordynatorki: Pani Agnieszka Michalska, Pani Agnieszka Kunicka
Nazwa zadania:
„Utworzenie punktu dydaktycznego pn. „Ogród pięciu zmysłów” w Przedszkolu Integracyjnym nr 6 „Pod Świerkami” w Łowiczu”- zadanie dofinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi
Link do strony WFOŚiGW w Łodzi
Koszt całkowity zadania: 71.600,00 PLN
Wysokość oraz forma dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 60.000,00 PLN, dotacja
Opis zakresu projektu:
W przedszkolu utworzono punkt dydaktyczny na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej.
Opisywany punkt dydaktyczny znajduje się po lewo za budynkiem przedszkola między kasztanowcem a wierzbą płaczącą. Miejsce to sąsiaduje z urządzeniem rekreacyjnym „Pociąg” i jest przy ogrodzeniu przedszkola usytuowanym od ulicy Katarzynów.
Głównym założeniem edukacyjnym punktu jest poznawanie przyrody poprzez pięć zmysłów: wzrok, dotyk, słuch, węch, smak. Przyroda bowiem proponuje nam wiele możliwości poznania jej właśnie od tej strony.
Dzieci w poszczególnych częściach punktu będą chłonąć naturę zmysłami. Będą patrzyły np. na nasadzenia przez pryzmat kolorowych szkiełek, obejrzą kolorowe kwiaty i krzewy, trawy. Będą mogły przejść boso po ścieżce sensorycznej ułożonej ze skarbów natury. Poznają właściwości rezonansowe drewna, dendrofon bowiem pokaże im, jak przewodzi ono dźwięki. Posłuchają szumu traw. Przedszkolaki będą wąchać aromatyczne kwiaty, zioła, smakować agrest, porzeczki, borówki. Poprowadzą hodowlę nowalijek.
Pomysł ten ma swoją przyczynę. Wiele dzieci, zarówno zdrowych jak i tych z niepełnosprawnościami ma bowiem problemy z tradycyjnym poznawaniem świata. Dając możliwość badania otoczenie za pośrednictwem zmysłów, pobudzimy ich ciekawość, ukształtujemy ich wyobrażenie o najbliższym otoczeniu, pozwolimy im poznać i doświadczać rzeczy, o których istnieniu nie wiedzą. Kanał sensoryczny jest niezwykle ważny podczas przyswajania wiedzy i poznawania świata. Badacze udowodnili, że dzieci utrzymujące częsty kontakt z przyrodą w aspekcie wielozmysłowym są dużo zdrowsze, ich społeczne interakcje są głębsze i ich uczenie się jest efektywniejsze.
Opis atrakcji edukacyjnych w punkcie dydaktycznym:
W centralnej części punktu stoi ALTANA- miejsce odpoczynku, edukacji, odkrywania świata przyrody. Z altany wszystkie pięć części punktu dydaktycznego będą doskonale widoczne. Mało tego- po delikatnej miękkiej trawie będzie można dotrzeć do każdego z tych pięciu zakątków. Poszczególne części rozchodzą się od altany i tworzą pięć niezależnych enklaw.
1. Zakątek SMAK jest miejscem, w którym posadzone są jadalne KRZEWY OWOCOWE: borówki, porzeczki i agrest. W DREWNIANYCH DONICACH są posadzone ZIOŁA: mięta, tymianek, melisa, lubczyk, rozmaryn. W zakątku jest również tzw. SEKTOR WARZYWNY. Dzieci będą miały możliwość obserwowania, jak z nasionka wyrasta roślina, którą trzeba długo pielęgnować, aby można ją było zjeść. Oprócz wszystkim dobrze znanych krzewów owocowych i warzyw ciekawym pomysłem będzie wprowadzenie KWIATÓW JADALNYCH: stokrotka pospolita, mniszek lekarski, bratek ogrodowy, nagietek lekarski. Wszystko, co dzieci wyhodują w ogródku- będą mogły konsumować, aby zmysł smaku zadowolić. Poznają też wartości odżywcze poznanych przedstawicieli flory.
2. Zakątek WZROK został stworzony aby cieszyć oko, posadziliśmy w nim ROŚLINY: różanecznik - różne kolory, brunera wielkolistna- różne odmiany, funkia - różne odmiany, żurawka- różne odmiany, hortensja krzewiasta „Annabelle”. To tu popatrzymy na te rośliny- gołym okiem i przez pryzmat kolorowych szkiełek. Wśród roślin dzieci będą eksperymentować z dźwiękiem, ruchem i światłem z zestawem srebrnych kul o błyszczącej powierzchni zniekształcającej odbicia, co fascynuje i bawi dzieci. Rośliny odkrywane i oglądane w delikatnych odbiciach kul są ciekawe, w tych lustrzanych dźwiękowych kulach widać zarys liści, kwiatów. Kule są szczególnie polecane dzieciom z zaburzeniami integracji sensorycznej oraz małym naukowcom. TABLICE EDUKACYJNE pomogą poznać przedszkolakom gatunki roślin cieniolubnych, które będą rosły w tym zakątku oraz motyli.
3. Zakątek SŁUCH- idąc po trawie zatrzymamy się tuż prze DENDROFONEM. DENDROFON to gra terenowa. Celem edukacyjnym konstrukcji jest poznanie właściwości rezonansowych drewna i tego, jak pochłania i przewodzi dźwięki. W tym zakątku będą rosły TRAWY o bardzo dużych walorach dekoracyjnych. Dzięki swoim delikatnym pióropuszom rozjaśniają ogród, doskonale wkomponują się w jego zielone wnętrze. Stworzą wspaniały kolorystyczny pejzaż ale głównym ich zadaniem w tej części punktu dydaktycznego będzie kojący zmysły szum. Wśród traw posadziliśmy inne piękne ROŚLINY- jeżówka purpurowa, rudbekia trójklapowa, sosna górska „Pumilio”, irga Dammera „Major”. Wygodne SIEDZISKO POD DRZEWEM pozwoli milusińskim przysiąść i posłuchać śpiewu przylatujących do ogrodu PTAKÓW w różnych porach roku, przygotujemy bowiem dla nich KARMNIK I BUDKĘ. Ci mieszkańcy ogrodu są twórcami najpiękniejszych dźwięków natury jakie są dostępne dla naszych uszu.
4. Zakątek DOTYK to miejsce, w którym znajduje się „ŚCIEŻKA ZMYSŁÓW” czyli przyrząd edukacyjny uczący przez dotyk. Dziecko kolejne etapy zabawy pokonuje przechodząc po nim gołą stopą. Każdy element wypełniony jest innym materiałem, dzięki czemu dziecko pokonując ścieżkę ma urozmaicone doznania dotykowe. Podłożem jest materiał pochodzenia naturalnego np. szyszki świerkowe, szyszki sosnowe, igliwie, kora, piasek, otoczaki, liście, kłody. Dalej dzieci napotkają różne rośliny: rozplenica japońska, piwonia chińska - różne odmiany, mikołajek płaskolistny i wiele innych. To tu przedszkolaki będą mogły dotknąć rękoma tych roślin, ocierać się, przemykać między nimi. Poznają te gatunki.
5. W zakątku WĘCH dominuje roślinność, która wabi dzieci wonią zapachową (lilia, szałwia omszona, liliowiec ogrodowy „Stella d'Oro”, lawenda wąskolistna). Pięknym tłem dla tych kwiatów są GRY PUZZLE „CHABER/MAK/LAWENDA/RUMIANEK”. Dzieci będą mogły ułożyć z elementów te kwiaty. Zakątek WĘCH będzie miejscem obserwacji przyrodniczych, doznań zapachowych, prac ogrodowych. Dzieci będą korzystać z dobrodziejstw swego rodzaju aromaterapii. Posadzone są dlatego jeszcze kolejne rośliny o intensywnym zapachu LILAK POSPOLITY I JAŚMINOWIEC WONNY. Wszystkie pachnące i kolorowe rośliny będą przyciągać owady- motyle, pszczoły, biedronki. Będzie można je obserwować dzięki ŁAWECZCE usytuowanej naprzeciwko rabaty zapachowej. DLA MOTYLI przygotowane są DOMKI aby na stałe zagościły one w naszym ogrodzie.
- Zajęcia w punkcie dydaktycznym odbywać się będą w formie edukacyjnych zajęć terenowych dla dzieci ze wszystkich grup wiekowych w przedszkolu. Planujemy zaprosić też koleżanki i kolegów z innych przedszkoli łowickich. Chcemy pokazać także punkt rodzicom.
- Praca w punkcie dydaktycznym będzie polegała na realizacji zajęć dydaktycznych w poszczególnych grupach wg założeń zawartych w programie autorstwa Pani Emilii Żebrowskiej- dyrektora przedszkola oraz nauczycielek przedszkola- Pani Agnieszki Michalskiej oraz Pani Agnieszki Kunickiej. Zajęcia planowane są w okresie od września 2023 r. do grudnia 2023 r. Logo punktu dydaktycznego zaprojektowała psycholog przedszkolna Pani Justyna Matyaszek- Dubielak.
Dziecko w punkcie dydaktycznym:
za pomocą zmysłów potrafi obserwować i poznawać świat przyrody, chętnie podejmuje działania związane z pielęgnacją i przeprowadzeniem nowych nasadzeń, poznaje gatunki drzew, kwiatów, krzewów, bylin, owadów, ptaków, innych zwierząt, potrafi wyjaśnić, jakie znaczenie dla naszego życia mają pszczoły, biedronki, motyle, ważki, mrówki, motyle, relaksuje się na łonie natury, poznaje różne zjawiska atmosferyczne- deszcz, wiatr, szadź, szron, śnieg, dostrzega zmiany w wyglądzie roślin, owadów, potrafi posługiwać się lupą i mikroskopem, dostrzega piękno otaczającej przyrody np. barwy, kształty, zapachy, odgłosy, zjawiska atmosferyczne.
Każda grupa przedszkolna realizująca zajęcia terenowe z edukacji ekologicznej i przyrodniczej otrzyma "Mini- przewodnik" z opisem części dostępnych w punkcie dydaktycznym. Części puntu mogą być odkrywane niezależnie, bez konieczności utrzymania kolejności eksplorowania poszczególnych elementów. Każda grupa zabierać będzie ze sobą materiały potrzebne do prac ogrodowych i obserwacji- lupy, mikroskopy, grabie, szpadle, konewki itp.
Proponowane zagadnienia programowe/tematy zajęć w punkcie dydaktycznym:
- Coś słyszę, coś czuję, coś widzę- zjawiska atmosferyczne czterech pór roku.
- Rośliny czterech pór roku w naszym ogrodzie.
- Owady- mieszkańcy naszego ogrodu- zobacz, posłuchaj, dotknij, chroń.
- Mały hodowca- co wyhodujemy chętnie posmakujemy i zjemy.
- Poznaję ogród pięciu zmysłów.
- Dendrofon- właściwości rezonansowe drewna.
- Kolorowe obserwacje fauny i flory.
- Kto to taki- słyszę ptaki.
- Przyrodę pod świerkami poznajemy wszystkimi zmysłami- zajęcia otwarte dla rodziców.
OGRÓD PIĘCIU ZMYSŁÓW na lowicz24.eu
OGRÓD PIĘCIU ZMYSŁÓW NA STRONIE MIASTA ŁOWICZA LOWICZ.EU
Nowi mieszkańcy Ogrodu Pięciu Zmysłów!
Nowi mieszkańcy Ogrodu Pięciu Zmysłów!
W naszym Ogrodzie Pięciu Zmysłów pojawili się nowi mieszkańcy- młode szpaki! Od samego początku czyli od pojawienia się jaj w budce dla motyli obserwowała je i fotografowała je dla Was Ciocia Agnieszka Kunicka. Cieszymy się, że szpaki wybrały właśnie nasz ogród!
W czwartek 14 grudnia 2023 r. podsumowaliśmy konkurs plastyczny w ramach punktu dydaktycznego OGRÓD PIĘCIU ZMYSŁÓW. Było to też symboliczne zakończenie zajęć w Ogrodzie. Dzieci otrzymały konfiturę owocową, opowiedziały, co najbardziej lubią w Ogrodzie. Pani Dyrektor podziękowała też Koordynatorkom i Autorkom punktu.
Dzieci ze wszystkich grup przygotowywały prace na międzygrupowy konkurs plastyczny "Mamy pomysły na wszystkie zmysły". Popatrzcie, jak starały się oddać poprzez ekspresję plastyczną to, co urzekło Ich w naszym Ogrodzie Pięciu Zmysłów.
Korzystając z aury za oknem przedszkolaki z grupy Mróweczki w Ogrodzie Pięciu Zmysłów podziwiały i poznawały właściwości śniegu czyli opadu atmosferycznego w postaci kryształków lodu o kształtach głównie sześcioramiennych gwiazdek łączących się w płatki.
Sówki zrealizowały dziś temat w Ogrodzie pięciu zmysłów- "Coś słyszę, coś czuję, coś widzę- zjawiska atmosferyczne czterech pór roku". Zobaczcie z jakim zapałem dzieci uczestniczyły w tych ciekawych zajęciach na świeżym powietrzu.
Ogród Pięciu Zmysłów otulony szronem!
Ogród Pięciu Zmysłów otulony szronem!
Nasz nowy ogród- Ogród Pięciu Zmysłów pokrył się szronem. Pokazał nam się w szarościach i bielach zimy. Dzieci też uczyły się oglądać i doceniać jego piękno w takim wydaniu. Poznały szron czyli osad atmosferyczny tworzący kryształki lodu na powierzchniach poziomych lub lekko pochylonych, jak trawa czy liście.
Przedszkolaki z grupy Mróweczki ostatnio zrealizowały temat- "Dendrofon- właściwości rezonasowe drewna". Dzieci z dużym zainteresowaniem bawiły się "grającym drzewem" zainstalowanym w Ogrodzie pięciu zmysłów. Sprawdzały jakie dźwięki wydaje drewno pochodzące z różnych gatunków drzew.
"Dendrofon- właściwości rezonasowe drewna" taki temat ostatnio realizowały w Ogrodzie pięciu zmysłów Sówki. Dzieci poznały dendrofon, czyli grające drzewo, składający się z elementów z kilku gatunków drzew, które wydają różne dźwięki.
Dzieci z grupy Zajączki wybrały się do Ogrodu pięciu zmysłów, aby zapoznać się z Dendrofonem jest to ciekawa gra terenowa polegająca na wydobywaniu nietypowych dźwięków z dobranych pod względem akustycznym fragmentów różnorodnych gatunków drzew. Zobaczcie sami!
Sówki w listopadowy słoneczny dzień oglądały, jak w "Ogrodzie 5 zmysłów" wyglądają rośliny i jak zmienia się jesienią nasz ogród. Przedszkolaki prowadziły obserwacje, relaksowały się na ławeczkach i bawiły się liśćmi. Zobaczcie sami...
Paleta barw w „Ogrodzie pięciu zmysłów”- „Mróweczki” odwiedziły ogród pięciu zmysłów w celu obserwacji roślin czterech pór roku. W toku bezpośredniej obserwacji przedszkolaki dostrzegały zmiany zachodzące w wyglądzie roślin, bogactwo barw liści, traw, różne odcienie zieleni, żółci i brązu.
"Owady- mieszkańcy naszego ogrodu- zobacz, posłuchaj, dotknij, chroń."- zajęcia,grupa Mróweczki
"Owady- mieszkańcy naszego ogrodu- zobacz, posłuchaj, dotknij, chroń."- zajęcia,grupa Mróweczki
Korzystając z uroków jesieni oraz pięknej pogody dzieci z grupy ,,Mróweczki" spędzały czas w "Ogrodzie 5 zmysłów". Przedszkolaki spacerowały po zakątkach i wytężały wzrok w poszukiwaniu owadów, mieszkańców naszego ogrodu.
Sówki w ogrodzie 5 zmysłów!
Sówki w ogrodzie 5 zmysłów!
Jesień to piękna pora roku. Korzystając z jej uroków przedszkolaki z grupy "Sówki" wzięły pod lupę mieszkańców naszego ogrodu- owady. Zobaczcie z jakim zainteresowaniem dzieci wzięły udział w tych zajęciach!
Dnia 5.10.2023r. dzieci z grupy "Mróweczki" gościły swoich Rodziców w "Ogrodzie pięciu zmysłów". Rodzice mieli możliwość obcowania z naturą, poznawali zakątki ogrodu. Pod koniec spotkania wszyscy stworzyli piękne prace plastyczne. I do tego świetnie się bawili.
Przyrodę pod świerkami poznajemy wszystkimi zmysłami- zajęcia otwarte dla rodziców NIEDŹWIADKI
Przyrodę pod świerkami poznajemy wszystkimi zmysłami- zajęcia otwarte dla rodziców NIEDŹWIADKI
Najmłodsze przedszkolaki wraz z Rodzicami spotkały się na zajęciach otwartych w OGRODZIE PIĘCIU ZMYSŁÓW. Rodzice poznali wszystkie zakątki, pomoce dydaktyczne i dowiedzieli się, czego będą uczyły się w ogrodzie Ich pociechy.
Ostatnio Zajączki z oddziału Montessori zaprosiły swoich Rodziców na zajęcia otwarte do Ogrodu pięciu zmysłów. Rodzice zostali oprowadzeni po zakątkach ogrodu, zobaczyli pomoce dydaktyczne. Potem wszyscy razem uczestniczyli w lekcji ciszy, podczas której stworzyli mandalę inspirowaną naszym ogrodem.
"Mróweczki" podczas zajęć w "Ogrodzie pięciu zmysłów" poznały właściwości zdrowotne niektórych ziół a także smaki lata zamknięte w słoikach. Mniam!
"Mały hodowca"- Zajączki!
"Mały hodowca"- Zajączki!
"Mały hodowca-Co wyhodujemy chętnie posmakujemy i zjemy"(smak). Dzieci z grupy Zajączki korzystając z naszego Ogrodu pięciu zmysłów, w którym znajdują się drewniane donice z ziołami i warzywami przygotowały pyszny i zdrowy sok owocowo- warzywno- ziołowy. Zobaczcie sami!
Zajęcia otwarte w Ogrodzie- Sówki!
Zajęcia otwarte w Ogrodzie- Sówki!
Grupa "Sówki " spędziła dzisiejsze czwartkowe popołudnie w "Ogrodzie 5 zmysłów". Spotkanie rozpoczęło się prezentacją multimedialną. Kolejnym punktem spotkania było zwiedzanie ogrodu. Rodzicom zostały zaprezentowane pomoce dydaktyczne.
"Kto to taki-słyszę ptaki"- Sówki!
"Kto to taki-słyszę ptaki"- Sówki!
„Kto to taki - słyszę ptaki " - to kolejne zajęcia grupy, w "Ogrodzie 5 zmysłów". "Sówki' odpoczywając w ciepły wrześniowy dzień nie tylko się relaksowały, ale również zgłębiały wiedzę na temat ptaków tj.: zięba, kos, szczygieł. Dzieci słuchały śpiewu ptaków, oglądały budki lęgowe i karmniki.